Norges beste helsefagarbeiderelever

Onsdag 18.4. konkurrerte Sander Svaland fra Birkenes og Olga Emilie Matingsdal fra Fevik, som går på vg2 helsefagarbeid på Dahlske videregående skole, om NM tittelen i helsefag i skole NM i yrkesfag. Konkurransen foregikk på Skogmo videregående skole i Skien.

Foto: Kirsten S. Bondevik

De to kvalifiserte seg gjennom fylkeskonkurranse i helsefag på Sam Eyde i mars. De har brukt mye tid på skolen og i fritiden for å forberede seg praktisk og teoretisk til oppgaven. De fikk tema for oppgaven for 3 uker siden, så de visste at det skulle handle om sykdommer i respirasjonssystemet. Kvelden før konkurransen fikk de vite at de skulle få en pasient med KOLS. PÅ forhånd har de  lest og sett filmer om KOLS, astma og lungebetennelse og øvd på alt fra blodtrykk, puls og pusteøvelser til stell og kostveiledning. De har også brukt mye tid på å forberede seg på å kommunisere på en god måte med en alvorlig syk pasient.

Konkurransen foregår ved at deltakerne får mikrofoner på seg, sitter på en scene og forbereder seg i 10 minutter først. Så møter de pasienten, som de får 20 minutter på å hjelpe på best mulig måte ved å vise kunnskap, ferdigheter og holdninger. Etterpå er det 10 minutter muntlig høring om oppgaven ved dommere. Det er 3 dommere som bedømmer hvilket lag som gjør det best.

Det var 9 fylker som stilte lag til norgesmesterskapet. Dommernes tilbakemelding var at konkurransen var jevn og på et høyt nivå. Gleden var derfor stor da laget fra Dahlske ble ropt opp som vinnere. Resten av klassen og lærerne som var med som heiagjeng jublet med dem, og er ordentlig stolte over norgesmesterne.

Vinnerene ble feiret i etterkant sammen med elevene på vg2 helsefag med bløtkake, champagne, sang og taler. Vi fikk besøk fra fagopplæringen i fylket, og elevene er invitert til fylkesordfører Gro Bråthen for samtale og for å bli gjort stas på!

Her vises noen bilder av Sander og Olga-Emilie i sving både under planlegging og utførelse av oppgaven, og to glade vinnere etter premieutdelingen. 

Bilder og tekst er av Kirsten S. Bondevik, lærer på helse- og oppvekst på Dahlske.