Astrid Mørland

Månedens kunstner april 2018

Astrid Mørland: Bukk med blomsterkjole. Foto: Tomas Moss.

Astrid Mørland er billedkunstner og bosatt i Lillesand. Hun arbeider både med maleri, installasjon og tegning. Hun begynte som maler og hadde sin første utstilling på Unge Kunstneres Samfund  i Oslo i 1977. Utdannelsen har hun fra Kunstakademiet i Oslo, og ved Kunstgewerbeschule i Basel i Sveits. Før hun begynte på kunstakademiet, gikk hun i lære hos  tekstilkunstner  Synnøve Anker Aurdal.

I perioden 1977-2011 hadde Mørland over 25 separatutstillinger, og i 2010 deltok hun på utstillingen Surrealismen i norsk kunst på Stenersenmuseet. Hun har deltatt på Høstutstillingen flere ganger og innkjøpt blant annet av Norsk kulturråd og Haugar kunstmuseum.

Mørlands arbeider har ofte en kobling til surrealisme. Kunsthistoriker Tone Lyngstad Nyaas uttalte følgende i forbindelse med en utstilling ved Vestfold kunstnerstenter i 2004:  - Sentralt i mange av Mørlands arbeider er tydelige referanser til surrealismens grep. Den assosiative metoden, en forkjærlighet for å skifte ut gjenstandens materiale med et annet,  og en interesse for drømmenes irrasjonelle skrekkscenarier.

Om kunstverket hun har valgt, sier Astrid Mørland:
Blandingen av dyr og menneske har hatt ulike betydninger. For surrealistene sto dyret for det naturlige og frie, inspirert fra indiansk kultur. I middelalderen; som groteske uhyrer og monstre i tegninger og relieffer. I katedralene skulle de skremme bort onde ånder. I vår tid blir det dyriske ofte assosiert med noe negativt, på mennesker med uhyrlige voldelige tendenser, som monstere, «ville som dyr.» I dag er mange bukker utrydningstruet. Hornene som skal beskytte dem, gjør dem sårbare og et mål for jegere på jakt etter verdifulle horn. Bukk med blomsterkjoler har feminin mykhet og indiansk inspirert kraft. De står som voktere og beskyttere for natur i en videre forstand. Mot utryddelse og ødeleggelse. Med en fugl som følgesvenn.