Kachun Lay

Månedens kunstner juni 2017

Kachun Lay: Track on Tracks

Kachun Lay, (f. 1989) er født og oppvokst i Lillesand. Lay arbeider prosessorientert innen skulptur, installasjon, performance, tegning og foto. Han har en bachelor i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og en toårig fagskoleutdannelse fra Kunstfagskolen i Bergen. Lay bor og arbeider nå i Oslo. Kunstneren har stilt ut i på Akademirommet ved Kunstnernes Hus i Oslo, BOA Oslo, Akershus Kunstsenter i Lillestrøm og senest ARTendal i Arendal i fjor. Han er også en av flere kunstnere som skal delta på HATCHs jubileumsutstilling senere i år.

Tematikken i Kachun Lays arbeider kan blant annet dreie seg om fascinasjonen mellom enkeltmennesket og dets sosiale kretser. Han tar ofte utgangspunkt i erfaringer fra sitt eget liv. Gjennom sitt arbeid forsøker Lay å manifestere en sinnstilstand, samt å skape narrative bilder  for betrakteren. Dette gjør han ved å skape ladete, visuelle uttrykk som gjenspeiler tankegangen og prosessen bak arbeidene. 

Kachun Lay sier følgende om bildet han har valgt:
Arbeidet jeg har valgt å vise heter Tracks on Tracks fra 2016. Installasjonen ble først og sist vist på Akershus Kunstsenter som en del av en større utstilling med navnet, The Big Draw.  Fokuset på utstillingen handlet om å lyssette den politiske undertrykkelsen som foregår i Aserbajdsjan.

Bildet viser en tegning, en bilbane og et sett hodetelefoner. Tegningen er en veldig stilisert versjon av fjorårets Formel 1-løype som fant sted i landets hovedstad, Baku. Bilbanen er dermed et lekent forsøk på å kopiere tegningen. Til slutt ser vi hodetelefonen som spiller av en 18 minutters langt spor hvor vi hører en kvinnelig stemme. Hennes navn er Vafa, ei aserbajdsjansk politisk flyktning som forteller historien om hvordan hun som en lite barn og familien unnslapp regimet og til slutt havnet i Norge.

Jeg ønsker å vise dette arbeidet nettopp på grunn av dets tydelige narrativ og budskap. Under prosessen har tematikkens tyngde kastet en stor skygge over meg. Valget av å bruke nostalgiske leker som en del av arbeidet hjalp meg i å skifte fokuset fra tematikkens alvor til selveste arbeidet. Og det viktigste for meg når jeg lager kunst er nettopp dette, -  å være tilstede i prosessen.

Les mer om Kachun Lay her: