Pressemelding 4.mai.2012. NM i litteraturformidling

Espen Beranek Holm leder juryen som skal kåre den første Norgesmesteren i litteraturformidling.

NM i litteraturformidling arrangeres fredag 27. juli 2012 i Arendal.Aust-Agder bibliotek og kulturformidling kan med glede presentere en jury som har høy kompetanse på formidling og litteratur.

Juryen arbeider ut i fra gitte kriterier når de bedømmer deltakerne i NM i litteraturformidling. Innenfor en tidsramme på tre minutter skal alle deltakerne formidle boken Drakeguten av Asbjørn Rydland i en innledende kvalifiseringsrunde. Boken har blitt valgt ut ved hjelp av en avstemning. Videre velger juryen hvem som går videre til en andre runde, hvor deltakerne kan formidle valgfri tekst med valgfri metode. Tre deltakere går til finalen, hvor en av finalistene vil bli kåret til Norgesmester i litteraturformidling 2012.

Juryen som skal bedømme deltakerne består av:

• Espen Beranek Holm (juryleder) – komiker og musiker, har også gitt stemme til en lang rekke lydbøker. Har i over 30 år stått på et utall norske scener for å forsøke å formidle egen og andres litteratur.
  • Asta Busingye Lydersen – frilansskribent, artist i kulturgruppen Queendom og nestleder i Norsk Kulturråd.
  • Line Baugstø – forfatter og styreleder av Norsk forfattersentrum.
  • Torolf Kroglund – juryformann for Sørlandets litteraturpris og leder for Ibsen- og Hamsundagene.
  • Ådne Sekkelsten – daglig leder for Norsk Scenekunstbruk, regissør og skuespiller.

Jan Kløvstad (fra Bokbyen ved Skagerrak), skal være konferansier under NM.

Det er mulig å melde seg som deltaker frem til onsdag 16. mai.
Påmeldingen er åpen for alle som ønsker å delta. Det er gratis å delta, men deltakerne må selv dekke reise og opphold. Les mer om konkurranseregler og deltakerinformasjon på: http://nmlitteraturformidling.wordpress.com/

For mer informasjon, se:
http://nmlitteraturformidling.wordpress.com/, eller ta kontakt med prosjektleder Stina Arstad på telefon 37 01 76 81, mobil 47 29 58 49, eller på e-post til stina@aabk.no.

NM i litteraturformidling er støttet av Nasjonalbiblioteket.

Følg NM i litteraturformidling på:
nmlitteraturformidling.wordpress.com
NM i litteraturformidling på facebook
@nmlitt på twitter

• Publisert 4. mai 2012